FEST-KONCERT den 10. november 2001

Køge Kultur Fond's protektor, Hendes Højhed Prinsesse Alexandra zu Sayn-Wittgenstein-Berleburg overværede sammen med sin mand grev Jeffersson,  kulturfondens brag af en fest-koncert.

Sopranen Nanna Hovmand og tenoren Niels Jørgen Riis passede flot til Køge Byorkester, der blev dirigeret af Arne Svendsen.

Programmet blev festligt indledt med Prinsessemarch skrevet af Kristian Bennike og tilegnet prinsessen.  Kristian Bennike er dirigent ved Hjemmeværnsdistrikt Køge Bugt's musikkorps.

Derefter kom uddrag af værker af Hartmann, Donizetti, Dvorák, Verdi og Sibelius.  Lige før pausen præsenterede formand for Køge Kultur Fond, boghandler Erik Nielsen maleren Camilla Strandskov, arkitektstuderende, sangskriver, sanger og komponist Jonas Winge Leisner og musiker Anders Steen Hansen, hvorefter prinsessen overrakte fondens donation i form af en check til hver.

Anders Steen Hansen (keyboard) og Jonas Winge Leisner (vocal) kvitterede på de tres vegne med det poetiske jazz-stykke My One and Only One.

Efter pausen indledte Køge Byorkester med Introduktion til operaen Carmen (Bizet), og dirigenten slog derefter an til Zigeunerlied fra operaen Carmen.  Men selv om sopranen Nanna Hovmand stod opført som solist ved dette nummer, var hun ikke på scenen, da musikken startede.  Forklaringen kom lidt senere.  Sangen startede på det rigtige sted i partituret.  Men i stedet for at strømme ud af højttalerne kom lyden et sted bag de mange tilhørere.  Og da publikum fik vendt sig om, kunne man se Nanna Hovmand bevæge sig langsomt op ad midtergangen, mens hun med lethed fyldte den store sal med sin sang.

I det næste nummer måtte der to kunstnere til for at fremtrylle billedet af den kvindebedårende violinist Paganini (Lehár).  Tenoren Niels Jørgen Riis leverede sang og charme mens violinisten Anitha Kailas uimponeret supplerede med vellydende, charmerende violintoner mens "backing-gruppen" Køge Byorkester støttede på flotteste vis.

Det var som om stemningen i salen på dette tidspunkt var steget nogle grader.  Så da fondens formand efter yderligere tre numre af Lehár, Reesen og Schoenberg tog ordet for at takke de medvirkende og publikum sad alle med fornemmelsen af at have tilbragt lørdag eftermiddag i godt selskab.  Men det skulle blive endnu bedre.  Da alle - bortset fra formanden som i sin afslutning nok mente at dirigent og kunstnere godt kunne tænkes at have noget i ærmet - var ved at indstille sig på, at nu var det desværre nok slut, gjorde dirigenten klar og slog an til Con te Partirò (Time To Say Goodbye) som Andrea Bocelli og Sarah Brightman har gjort kendt.  Den intense duet blev flot sunget af Nanna Hovmand og Niels Jørgen Riis.  Og det var fuldt fortjent at det begejstrede publikum kvitterede ved at rejse sig og klappe taktfast.

Køge kan sagtens være Køge Byorkester bekendt - sagde formanden i sin afslutningstale.  Og fonden kan sagtens være sit valg af sangere bekendt.  Det var en kvalitetseftermiddag for de godt 450, der havde købt billet til arrangementet.

"En tilhører fra bageste række"


Nanna Hovmand er en af de meget talentfulde unge danske sangere, uddannet på Det kgl. Danske Musikkonservatorium og Operaakademiet med videregående studier i udlandet.  Hun har ved den Jyske Opera haft store roller som fx Frasquita i "Carmen", Donna Elvira i "Don Juan" og som Eliza i "My Fair Lady".  Hun dækker mange genrer og stilarter - både opera, operette, musical, oratorier og lieder.

Senest har Nanna Hovmand sunget og spillet den store rolle som Magnolia i "Showboat" på Nørrebros Teater.

Niels Jørgen Riis ville egentlig være landmand, men efter fire et halvt år på Landbohøjskolen vandt sanginteressen.  Han er et stort naturtalent og blev optaget på Operaakademiet, hvor han sluttede sin uddannelse i 1998.

Niels Jørgen Riis er noget så sjældent som en dansk italiener-tenor, og havde i sidste sæson sit afgørende gennembrud som Nemorino i Donizettis "Elskovsdrikken" og har i denne sæson haft enorm succes som Alfredo i "La Traviata" på Det Kongelige Teater.

Ændret 18. november 2001 11:17